Vyhledej
Krasobruslařský klub Dvůr Králové nad Labem 222 > Doprava

Ze Dvora Králové do Černého moře zřejmě ještě dlouho nepoplujeme

Redakce / 6.11.2018, KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Nejdříve bychom museli ze Dvora doplout k Pardubicím, abychom mohli využít neustále diskutovaného vodního koridoru, který spojuje 3 řeky - Labe, Odru a Dunaj. Po dvou letech prací studie proveditelnosti se však došlo k závěru, že právě labská větev snižuje efektivitu celého projektu a samotné investiční náklady zvyšuje o 300 ml na 582 mld. Kč.

Ministerstvo dopravy zajistilo zpracování Studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, jejímž cílem je prověření ekonomické efektivity projektu nově uvažované vodní cesty z pohledu dopravního, vodohospodářského, energetického a rekreačního. A nyní již známe výsledky: projekt vodního koridoru propojující řeky Dunaj, Odra a Labe je ekonomicky efektivní ze všech zmínených pohledů. Lepší hodnocení má samotné propojení Dunaje s Odrou, labská větev koridoru snižuje efektivitu celého projektu. 

To potvrzuje po dvou letech prací zmíněná studie, která byla zadána ministerstvem dopravy až v červnu roku 2016, když byla zpracována v souladu s usnesením vlády již z 19. ledna 2011. Vítěz soutěže - Sdružení společností Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquatis - měla za 22 milionů korun posoudit, zda je stavba a provoz vodního koridoru, který propojí 3 evropská moře, vůbec ekonomicky efektivní. Výsledná cena studie byla o zhruba tři miliony nižší, než ministerstvo předpokládalo. Studie měla zárovveň zabezpečit potřebné podklady pro posouzení vodního koridoru a pro rozhodnutí o zachování či vyjmutí z územní ochrany. Práce na studii byly zahájeny v červenci 2016.


Náklady jednotlivých variant

Jak popsal výsledek studie proveditelnosti na podzim roku 2018 ministr dopravy Dan Ťok, „výsledky ekonomického hodnocení ukázaly, že největší smysl má splavnění a propojení Dunaje a Odry. Labská větev koridoru z důvodu velmi vysokých investičních nákladů v podobě dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu. Celkové investiční náklady projektu ve variantě propojení všech tří řek jsou 582 miliard korun, ve variantě propojení Dunaje a Odry jsou náklady předběžně odhadnuty na 281 miliard". 

„Plníme tak programové prohlášení vlády. Studie ukáže, jaké by stavba z odborného hlediska měla přínosy a náklady. Pokud studie proveditelnosti pro některou z variant vyjde, mohou se dělat další kroky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Posuzování vezme v úvahu náklady a přínosy plánované stavby, zároveň zhotovitel studie posoudí jednotlivé dílčí varianty trasy kanálu a vypracuje k nim mapové podklady.

Kudy kam poteče voda?

Projekt na stavbu kanálu, který má své zastánce i odpůrce, počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a místním prohloubením řeky na německé straně. Dunaj by se s Odrou mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Stavba podle předběžných odhadů vycházela na 400 miliard korun, z čehož velkou část má podle zastánců kanálu zaplatit Evropská unie. Ta ale s financováním této vodní cesty zatím nepočítá.

Myšlenka propojení řek a její význam

Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétnější plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil alespoň Baťův kanál.

Výstavba vodního koridoru má podle studie úzkou souvislost s navazujícími projekty zaměřenými na zlepšení splavnosti navazujících řek, tedy Labe, Odry, případně i Váhu. Studie počítá se zajištěním určité úrovně splavnosti, která v současnosti není zajištěna. To vyvolá investiční náklady pro zajištění odpovídající plavební třídy na těchto úsecích, se kterými studie nepočítá. Pro tyto navazující projekty musí být zpracováno samostatné ekonomické hodnocení a samostatné projekty v Polsku a na Slovensku.

Bude se stavět?

Výsledky studie a ekonomického posouzení nyní projednají členové monitorovacího výboru složeného ze zástupců jednotlivých ministerstev, univerzit, krajů a zainteresovaných subjektů včetně mezinárodního zastoupení Slovenska a Polska. Materiál ještě posoudí centrální komise Ministerstva dopravy a projde meziresortním připomínkovým řízením. Následně bude studie předložena vládě ke schválení. 

V návaznosti na projednání materiálu vládou budou definovány navazující kroky, včetně hodnocení vlivu na životní prostředí.

Jestli se ze Dvora Králové dostaneme po Labi až k Černému moři, se tak zatím stále můžeme jen dohadovat.

Kateřina Sekyrková
Zdroj: Ministerstvo dopravy, wikipedie

Mapa: Plavba a vodní cesty o.p.s



Související články
Povodí Labe: Sucho je nejhorší za padesát let
Přehrada Les Království má konečně svůj web
Povodí Labe bude stěhovat svoje zázemí z Přehrady Les Království do Dvora Králové
Vaše komentáře

Přečteno 729x
 
Kontakt


Krasobruslařský klub Dvůr Králové n. L.


Zimní stadion Dvůr Králové n.L
nábř. J. Wolkera 137
544 01 Dvůr Králové nad Labem

Kontakty:
Předsedkyně klubu:
Mgr. Helena Seitlová
tel.: 737474446
Členka výboru:
JUDr. Michaela Koblasová tel. 608426066
Členka výboru:
Marcela Pospíšilová
tel. 602279712

Email:
projekt-bruslicka@seznam.cz


FB: krasodvur 
12.12.2024 - V sobotu 14. prosince pořádá v lesích kolem vrcholů Zvičiny, Kozla a Perné Myslivecký spolek Zvičina hon. Do lesa a na louky nad Dolní Brusnicí a Bílou Třemešnou doporučujeme proto v tento den nevycházet.
Kalendář akcí